HILANGNYA MAJALAH “APA DIA”.

SETELAH sembilan keluaran akhirnya Majalah ‘Apa Dia’ ditunjukkan jalan keluar oleh dunia penerbitan tanah air kita. Kejam, bukan? Majalah ‘Apa Dia’ lahir ketika tulisan Jawi semakin nazak. Hidup segan mati tak mahu.

Barangkali awam tidak menyedari kehadiran majalah ini.Datangnya tidak disedari dan akhirnya pergi tidak kembali. Saya menghargai kehadiran majalah ini sama seperti saya mengkagumi kemunculan program “Mahir Jawi” di TV9. Bezanya, majalah ini mempunyai pakej yang sangat cantik baik dari sudut kandungan, reka letak hatta ejaan Jawinya menepati Sistem Ejaan Jawi Yang Disempurnakan.

Harapan kita, Majalah ‘Apa Dia’ akan hilang seketika cuma. Biarpun “Apa Dia” tidak mendapat dana besar daripada kerajaan seperti Utusan Melayu Mingguan, usaha menghidupkan majalah ini semula wajar mendapat perhatian kita, seperti harapan penerbitnya:

Adalah menjadi harapan dengan penerbitan majalah ‘Apa Dia’ akan memberi sedikit sebanyak sumbangan kepada masyarakat terutamanya kepada golongan pelajar yang boleh menguasai Jawi dalam pembelajaran mereka. Kami juga berharap penerbitan majalah ini dapat membantu pihak ibu bapa dan guru-guru dalam usaha untuk mendidik anak-anak supaya mahir membaca dan menulis Jawi. Semoga usaha murni ini mendapat sokongan dan kerjasama daripada semua pihak terutamanya pihak kerajaan dalam usaha untuk mengembalikan keunikan dan kegemilangan tulisan Jawi.” – Synergymate Sdn. Bhd.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s