CAHAYA BAHARU

BUKU “Cahaya Baharu, Penggal Kedua” dengan tag ‘Buku Bacaan Untuk Memimpin Belajar Membaca Jawi’, antara sekian banyak buku belajar Jawi pada zaman gemilang Jawi dahulu. Buku cetakan pertama pada tahun 1949 ini di tulis oleh Harun Aminurrashid. Buku ini dicetak dan diterbitkan oleh The Royal Press, 745 North Bridge Road, Singapura. Cuba perhatikan harapan tokoh sasterawan ini terhadap penerbitan buku bersejarah ini.

Untuk Perhatian

                 Dengan terbitnya cetakan yang kedua ini adalah bererti, Buku Cahaya Baharu penggal yang kedua telah menjadi sebuah buku pelajaran untuk membenteras buta huruf Jawi di kalangan masyarakat Melayu dapat sambutan dan terang sangat mudah dipelajari sebagai sambungan penggal yang pertama.

             Saya berharap pelajaran membaca Jawi ini akan hidup terus di dalam masyarakat bangsa Melayu kerana dengan adanya pelajaran huruf Jawi adalah memberi bantuan besar kepada jalan mempelajari kitab-kitab agama Islam yang banyak tertulis di dalam Jawi terutama membaca al-Quran kitab suci agama Islam yang dianut oleh seluruh umat Melayu itu.

HAR
Singapura
1 Julai 1951

2 thoughts on “CAHAYA BAHARU”

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s