SETELAH USAI DI ILIM

SETELAH tiga hari berkursus, banyak kerja yang harus dilakukan oleh para peserta agar semua ilmu Jawi  yang dipelajari kekal di hati, terutama bagi yang langsung tidak terlibat dengan ‘tugas-tugas’ Jawi di tempat kerja. Nasihat saya, jadikanlah akhbar Utusan Melayu Mingguan sebagai bahan bacaan. Akhbar yang terbit seminggu sekali itu tidak harus dikesampingkan. Bagi guru-guru, ilmu yang lekat di hati jangan terpendam begitu sahaja. Praktikkan dan kongsikan dengan rakan-rakan. Jangan takut untuk berhujah. Bagi pentadbir, sudah tiba masanya ilmu Jawi disebarluaskan kepada pengamal Jawi yang lain. Usai kursus saya mendapat khidmat pesanan ringkas daripada Khalil dari Yan, Kedah.

Salam Ustaz, Terima kasih atas tunjuk ajar ustaz sepanjang tiga hari ini. Insya-Allah saya akan sampaikan kepada orang lain. – Khalil

Membaca pesanan Khalil, sejuk perut saya yang ‘mengendungkan’ ilmu Jawi selama ini. Lagipun ini satu-satunya kumpulan yang peserta lelakinya mendapat hadiah novel daripada saya tanpa melalui ‘wild card’. Saya balas, “Tiada yang lebih gembira bagi seorang guru, melainkan ilmu yang diberi, diamalkan. – Doktor Jawi

Tinggalkan Jawapan

